KUNSTENPLATFORM PLAN B

Tim Theo Deceuninck

Voor Veldwerk voert Tim Theo Deceuninck een onderzoek naar de camera als technisch apparaat. Waar de camera normaal gesproken het landschap representeert en er een geïdealiseerde iconografie van maakt, wil hij het tegenovergestelde doen. Hoe kan het landschap zelf deze rol van fotograaf opnemen? Hiervoor deconstrueert hij het toestel tot het absolute minimum en keert terug naar de meest eenvoudige principes van een camera obscura. Gaten in de grond vormen de basisopstelling voor de camera, het technische apparaat wordt een levende camera die deel is van het landschap. 

Rond deze praktijk wil Tim Theo ook een gemeenschap bouwen. Door meer-dan-rationele methodes te introduceren, zoals rituelen, folklore, heidense overtuigingen, volkstaal, onderdrukte kennis, enz. vertelt hij hedendaagse verhalen die onze relatie met het land helpen herstellen.


 

BIO

Tim Theo Deceuninck is fotograaf, stadsboer en tijdreiziger. Met zijn handen in de aarde, staat zijn werk in directe relatie met de natuur. Via historische processen en verhalen probeert Tim Theo een dieper inzicht te krijgen in het verleden en geheugen van een landschap. Daarvoor werkt hij met lenselementen, brandpunten, vroege meetinstrumenten en cameramechanica om het fotografische medium volledig te begrijpen. Aangezien het analoge fotografische proces gebaseerd is op het gebruik van zilvernitraat, met inbegrip van een giftige chemische ontwikkeling, raakte Tim Theo geïnteresseerd in niet-giftige en niet-ijzerhoudende belichtings- en afdruktechnieken. Hij begon daarbij te experimenteren met verschillende organische materialen en methoden om (foto)grafisch materiaal uit natuurlijke bronnen te halen.

Beeld © Leon De Backer

Notities