Max Pairon

Die malle Jan

"In Beerlegem (Zwalm), op zo’n 20 km van de Koer, lag een door de storm gevelde eik. Zorgvuldig werd hij met al zijn wortels op een oude kar gelegd, hem erend in zijn kruin, een kar gemaakt van eikenhout, van gesmeed en gelast staal en rubberen vrachtwagenbanden. Het hout van de kar moet veel ouder zijn dan de boom die wij er mee zullen vervoeren.

Boom en kar. Beiden zijn zij tijdsdragers en stille getuigen in een verhaal waarin de mens de hoofdrol steelt. Gegrond in een nieuw verhaal brengen wij hen op een volgende bestemming."  - Max Pairon

 

Het project Die malle Jan ontstond in de verbeelding van kunstenaar Max Pairon in het kader van het onderzoekstraject Veldwerk 2020 – 2021 van Kunstenplatform PLAN B. Max doet onderzoek naar het gebruik van menselijke kracht en oude transporttechnieken in nieuwstedelijke context. Die malle Jan verwijst naar de kar die vroeger gebruikt werd om boomstammen en andere lange voorwerpen zoals tramrails en molenroeden te transporteren. 

Met het 'uitzonderlijk vervoer' van deze gevelde eik van het platteland via het historisch centrum van Gent naar zijn nieuwe bestemming in De Koer, nodigt Max toevallige passanten uit stil te staan bij de vraag hoe we als gemeenschap vandaag (kunnen) omgaan met grondstoffen en immaterieel erfgoed (vakmanschap, ambacht, techniek, natuur en landbouw). 

Op 30 mei vond het eerste deel van de reis plaats. Nu ligt de boom op een braakliggend terrein langs de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van Sallemeulekouter, te wachten tot de reis kan worden voortgezet.



Bio

Max Pairon (°1988, BE) studeerde Drama aan KASK Gent, waar hij meteen een grote interesse voor scenografie en dramaturgie ontwikkelde. Als kunstenaar pint hij zich niet vast op een medium, maar laat zich leiden door een antropologische blik die zijn praktijk constant blijft voeden. Daarnaast is hij een van de drijvende krachten achter De Koer, een sociale en artistieke werking in de Brugse Poort in Gent. Eerder was werk van Max onder andere te zien op Bâtard Festival (Brussel), en ontwierp hij kostuums voor de voorstelling Matisklo (2018) van Bosse Provoost.

 

 

Max Pairon



"In Beerlegem (Zwalm), op zo’n 20 km van de Koer, lag een door de storm gevelde eik. Zorgvuldig werd hij met al zijn wortels op een oude kar gelegd, hem erend in zijn kruin, een kar gemaakt van eikenhout, van gesmeed en gelast staal en rubberen vrachtwagenbanden. Het hout van de kar moet veel ouder zijn dan de boom die wij er mee zullen vervoeren.

Boom en kar. Beiden zijn zij tijdsdragers en stille getuigen in een verhaal waarin de mens de hoofdrol steelt. Gegrond in een nieuw verhaal brengen wij hen op een volgende bestemming."  - Max Pairon

 

Het project Die malle Jan ontstond in de verbeelding van kunstenaar Max Pairon in het kader van het onderzoekstraject Veldwerk 2020 – 2021 van Kunstenplatform PLAN B. Max doet onderzoek naar het gebruik van menselijke kracht en oude transporttechnieken in nieuwstedelijke context. Die malle Jan verwijst naar de kar die vroeger gebruikt werd om boomstammen en andere lange voorwerpen zoals tramrails en molenroeden te transporteren. 

Met het 'uitzonderlijk vervoer' van deze gevelde eik van het platteland via het historisch centrum van Gent naar zijn nieuwe bestemming in De Koer, nodigt Max toevallige passanten uit stil te staan bij de vraag hoe we als gemeenschap vandaag (kunnen) omgaan met grondstoffen en immaterieel erfgoed (vakmanschap, ambacht, techniek, natuur en landbouw). 

Op 30 mei vond het eerste deel van de reis plaats. Nu ligt de boom op een braakliggend terrein langs de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van Sallemeulekouter, te wachten tot de reis kan worden voortgezet.



Bio

Max Pairon (°1988, BE) studeerde Drama aan KASK Gent, waar hij meteen een grote interesse voor scenografie en dramaturgie ontwikkelde. Als kunstenaar pint hij zich niet vast op een medium, maar laat zich leiden door een antropologische blik die zijn praktijk constant blijft voeden. Daarnaast is hij een van de drijvende krachten achter De Koer, een sociale en artistieke werking in de Brugse Poort in Gent. Eerder was werk van Max onder andere te zien op Bâtard Festival (Brussel), en ontwierp hij kostuums voor de voorstelling Matisklo (2018) van Bosse Provoost.

 

 

Notities